کد خبر: 251453
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
علی کشوری

علی کشوری*

با توجه به وجود برخی مشکلات در روند واردات خودرو که وزارت صمت را هم تا حدودی درگیر خود کرده است، باید این وزارتخانه برخی راهکارها را به مجلس و به طور خاص به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهد تا واردات و عرضه خودرو در فضایی کاملا شفاف انجام شود. البته بحث‌ها و بررسی‌هایی صورت گرفته که عملی شدن آن‌ها نیازمند گذشت زمان است. این درحالی است که من موافق عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هستم به شرط آن‌ که فضای عرضه شفاف‌ شود.

در این رابطه تاکید بر شفاف‌سازی فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا به این جهت است که مصرف‌کنندگان واقعی متضرر نشوند. به بیان دیگر واردات و عرضه خودرو نباید انحصاری و تنها برای گروه‌های خاصی باشد، هرگونه انحصار در عرضه خودرو آسیب‌های جبران ناپذیری را به مردم وارد کرده و موجب بی‌اعتمادشدن آن‌ها می‌شود. فضای انحصاری عامل ایجاد سوءاستفاده و از دست رفتن برخی فرصت‌هایی است که عموم مردم جامعه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

در این رابطه اگر وزارت صمت برای انحصاری نشدن بازار خودرو و عرضه خودرو در فضای شفافی چون بورس کالا، راهکاری اندیشیده و برنامه جامعی ارائه کند، به طور مسلم شکل و نحوه عرضه خودروهای وارداتی در بستری مناسب و درست انجام خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود وزارت صمت یک دستورالعمل و راهکاری مشخص، متقن و موردتایید نمایندگان را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا ورود و عرضه خودرو در بورس کالا با مشکلی مواجه نشود.

اگر عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم و بازار سرمایه باشد و بازار را تحت‌تاثیر مثبت قرار دهد، به طور قطع، نمایندگان مجلس موافق عرضه آن در بورس کالا هستند. البته داشتن برنامه مشخص، شرط لازم برای عرضه خودرو در بورس کالاست تا مصرف‌کنندگان بدانند فرآیند عرضه به چه صورت خواهد بود تا دچار آسیب نشوند. اگر چنین شرایطی فراهم شود، به طور قطع عرضه خودرو در بورس کالا منافع زیادی را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =